Wednesday, September 9, 2009

SENTIASA RIANG SERTA MUDAH KETAWA

Jika kita sentiasa riang, mudah ketawa, mudah senyuman dan gemar berjenaka, maka kiata kan disukai ramai. Orang mudah dan gemar bergaul dengan kita. Selalulah berjenaka dan fikirkan bahan jenaka yang menarik, yang boleh membuat orang tertawa dan senang hati. Kerap berlatih. Cuba ikuti lagak dan jenis jenaka yang biasa dibuat oleh ahli lawak terkemuka di televisyen. Catatkan jenaka yang menarik, yang didengar dalam buku catatan. Rujuk buku catatan itu, setiap kali anda mahu berjenaka.
Pastikan bahan lawak anda tidak bersifat kasar atau mengandungi unsur bahasa yang kesat dan boleh menyinggung perasaan orang lain. Sebaik-baiknya gunakan diri anda sebagai bahan jenaka untuk mencuit hati orang. Penglibatan anda dalam kebanyakan jenaka atau bahan lucu, akan memperlihatkan kelemahan atau kekurangan sendiri. Dalam perjalanan menuju ke mercu kejayaan, anda pasti melalui banyak rintangan dan cabaran yang berliku. Pada masa yang sama, ada juga peristiwa lucu yang berlaku. Ceritakan peristiwa lucu itu dengan sikap terbuka, sekalipun mungkin peristiwa berkenaan memperlihatkan kedaifan anda. Ketawa.Jika anda mudah ketawa, anda mudah mendapat kawan.
Dipetik dari buku 100 Prinsip Tindakan
Petua-petua untuk membina
kehidupan yang bahagia
JAMIL HASHIM

MEMBENTUK MATLAMAT CEMERLANG KEPENTINGAN MEMBINA MATLAMAT 1. MENGETAHUI KEBOLEHAN DIRI Apabila sesuatu matlamat dibina, kita akan...