Tuesday, August 25, 2009

TEKNIK BELAJAR BERKUMPULAN

Antara teknik belajar yang begitu popular di kalangan pelajar serta mahasiswa adalah belajar secara berkumpulan. Belajar secara berkumpulan sebenarnya lebih berkesan berbanding dengan belajar bersendirian. Ini kerana dalam belajar secara berkumpulan, idea atau pemikiran dapat dikongsi bersama. Misalnya ada sebahagian ahli yang membaca buku yang berbeza daripada kita, pandangan daripada buku tersebut dapat diperolehi dengan segera. Begitu juga dengan pengalaman yang berbeza yang dialami oleh setiap ahli kumpulan. Namun demikian, belajar berkumpulan memerlukan adab dan disiplin diri yang tinggi. Misalnya, perlu mengemukakan pandangan secara teratur, bersedia untuk berbeza pendapat, menggunakan kumpulan sebagai wadah untuk "sumbang saran" atau menyemarakkan idea. Perkara lain yang juga perlu diberi perhatian dalam usaha untuk meningkatkan ilmu pengetahuan adalah kesanggupan untuk berfikir secara aktif. Yakni kesanggupan untuk berhujah dalam minda dengan melakukan analisis dan hipotesis secara kritis dengan penuh adab dan akhlak disamping meyakini wibawa diri orang yang menyampaikan maklumat. Dengan sedemikian, pemikir yang baik bukanlah pemikir yang stereotype yang tidak boleh menghormati kaedah bagaimana orang yang tidak sealiran dengannya berfikir.

Sebagai contoh, katakanlah seorang pelajar yang bijak menyenaraikan isi-isi penting dalam topik "Gejala Sosial di kalangan Remaja". Pelajar ini mendapat 10 isi. Kemudian tajuk ini diberikan juga kepada kumpulan (5 hingga 7 orang) pelajar. Mereka ini dapat menyenearaikan sekurang-kurangnya 15 isi penting.

Secara luarannya dapat dilihat bahawa kumpulan dapat memberikan sumbangana yang besar jika dibandingkan dengan seorang. Namun yang menjadi dilemanya adalah kaedah yang tersusun, sistematik dan sempurna. Di sini dipaparkan kaedah yang betul tentang belajar berkumpulan.


PERANAN BELAJAR BERKUMPULAN

1. Agihkan setiap ahli dengan satu tajuk

Setiap ahli perlu diberi tanggungjawab. Jika kita menjadi ahli dalam kumpulan tersebut, kita mesti mempunyai satu tanggungjawab yang mesti dipegang. Ini membolehkan kita mengambil berat dan merasakan bahawa kita mempunyai peranan di dalam kumpulan.


2. Ahli mesti sehaluan

Ahli yang dipilih dalam kumpulan mesti mempunyai matlamat yang sama iaitu cemerlang dalam pelajaran. Kita tidak mahu ahli yang ada di dalam kumpulan untuk mencukupkan bilangan. Ahli mesti mempunyai matlamat yang jelas dan bukan hanya kerana ia sahabat karib sahaja. Dikhuatiri jika ahli seumpama ini ada, ia akan menyebabkan kumpulan kita tidak akan mencapai matlamatnya.


3. Setiap ahli perlu menjiwai tajuk tersebut

Apabila kita telah menyediakan ahli dengan setiap tajuk, kita mestilah juga memastikan bahawa kita bersedia dengan tajuk tersebut. Ini sangat penting kerana jika kita telah bersedia maka persoalan yang timbul hasil kemusykilan dari ahli yang lain dapat kita jelaskan.


4. Berbincang dengan guru atau orang yang lebih arif

Sebelum melaksanakan teknik belajar secara berkumpulan ini, sila pastikan kalu-kalau ada perkara yang tidak faham tentnag topik yang dipertanggungjawabkan. Oleh yang demikian, berbincanglah dahulu dengan guru. Ini bertujuan untuk kita lebih mendalami tentang topik tersebut. Dengan yang demikian kita akan lebih bersedia semasa perbincangan.


5. Penumpuan semasa ahli membentang

Penglibatan semua ahli membawa implikasi yang besar. Berikan penumpuan yang sewajarnya kepada ahli yang sedang membentang. Janganlah ada di antara kita semasa, semasa ahli membentang, kita tidak memberi perhatian. Andainya apabila kita sedang bercakap, ada orang tidak memberi perhatian kepada kita. Bagaimanakah perasaan kita ketika itu? Sudah tentu kita merasai kita tidak dihargai. Oleh itu, berikan sepenuh-penuh penumpuan semasa rakan sedang membentang dalam kumpulan. Penghormatan dan kesediaan mendengar pembentangan ahli lain merupakan seni dalam aktiviti belajar berkumpulan ini.


6. Bersoal-jawab

Kumpulan yang dinamik dan berkembang adalah kumpulan yang wujudnya perbincangan dan soal-jawab. Semakin banyak perkara yang relevan dibincangkan semakin bertambah dinamik kumpulan itu. Ahli kumpulan bukan sahaja mendengar ahli kumpulan lain membentang semata-mata tetapi sentiasa bersoal-jawab atas perkara yang menimbulkan ketidak fahaman. Ini sebebnarnya membuka minda kita agar lebih memberikan penelitian atas isu dan tajuk yang dibincangkan. Ini menjadikan kita individu yang kritikal dan analitikal dalam membincangkan tajuk tersebut. Minda yang kritikal dan analitikal merupakan minda yang cemerlang. Galakkan diri bertanya hal-hal yang berkaitan yang tidak difahami atau bercanggah dengan pemahaman kita.


7. Agihkan bahan

Di dalam belajar berkumpulan, lantik seorang ketua, setiausaha dan bendahari secara bergilir-gilir, iaitu bagi mata pelajaran yang berbeza-beza mempunyai ketua yang berbeza-beza. Ini adalah untuk memberikan peluang dan tanggungjawab kepada semua ahli. Maka laksanakanlah tugas seperti tugas mengagihkan bahan-pbahan kepada ahli-ahli di mana dilakukan oleh setiausaha. Ketua akan menetapkan masa perjumpaan serta berbincang tentang pembahagian tajuk-tajuk.

Secara ringkasnya belajar berkumpulan banyak membantu pelajar menguasai sesuatu mata pelajaran jika dilaksanakan dengan betul.

K - Kerjasama diperlukan
U - Untuk semua ahli
M - Mesra menjadi faktor penting
P - Prihatin kepada setiap ahli
U - Ulangkaji terlebih dahulu
L - Laksanakan sebaik mungkin
A - Anggapan antara ahli mestilah positif
N - Natijah cemerlang diperolehi

Kombinasi huruf-huruf di atas diharapkan memberikan celik akal kepada kita untuk melaksanakan teknik ini sebaik mungkin.

Dipetik daripada:-
Membina Kendiri Unggul Berkarisma
Amer Shakir Zainol
Kaunselor UiTM Segamat

Tuesday, August 18, 2009

KEMAHIRAN DI DALAM KELAS

10 TEKNIK BELAJAR CEMERLANG

1. PENUHKAN KEHADIRAN ANDA DI KELAS

Jangan ponteng!!!Zaman persekolahan hanya sekali. Jauhkan masalah remeh-temeh.


2. PASTIKAN SENTIASA SEGAR KE SEKOLAH

Pastikan tidur yang cukup.
Makan dahulu sebelum ke sekolah.
Kurangkan bermain aktiviti lasak.
Sentiasa mencatat apa yang diajar oleh guru.
Elakkan berkhayal.


3. BERIKAN TUMPUAN 100% DI DALAM KELAS

Jangan bermain di dalam kelas dan jangan membudayakan sikap tidak ambil kisah semasa guru sedang mengajar.


4. BERTANYA JIKA TIDAK FAHAM

Jangan berasa segan.
Pedulikan kawan-kawan yang suka mengejek dan menyindir.
Banyak bertanya menjadikan anda pelajar yang aktif, meningkatkan keyakinan diri dan menjadikan anda tumpuan guru.


5. PASTIKAN ANDA MENGHORMATI SEMUA GURU

Semua guru harus dihormati sama ada mereka mengajar anda atau tidak.
Jangan berselidih faham dan tidak menghormati guru.
Kurangkan sikap sensitif dan angkuh.
Bersikap terbuka.
Guru lebih bersemangat apabila anda menunjukkan minat.
Berkomunikasilah dengan bijak.


6. PASTIKAN ANDA BEKERJASAMA DENGAN SEMUA RAKAN

Hormati dan bekerjsama dengan semua rakan.
Elakkan sikap berpuak-puak.
Bina kumpulan belajar.
Semua rakan anda mempunyai kelebihan tertentu. Jangan merendahkan orang lain.
Kejayaan anda adalah kejayaan seluruh kelas anda.


7. GUNA MASA LAPANG DENGAN BIJAK DI SEKOLAH

Walau pun masa lapang di sekolah adalah terhad tetapi jika ia dimanfaatkan dengan betul ianya menguntungkan anda seperti kata pepatah "duit seringgit bermula dari duit satu sen".


8. CARI MASA LAPANG UNTUK MEMBUAT KERJA RUMAH DI SEKOLAH

Kerja rumah amat membantu anda meningkatkan kemahiran pembelajaran. Oleh itu, jangan mencari helah untuk tidak menyiapkan kerja rumah. Jangan salahkan 'masa tidak cukup' apabila gagal menyiapkan kerja rumah.


9. GUNAKAN SEPENUHNYA PUSAT SUMBER SEKOLAH

Banyak maklumat dapat diperolehi.
Suasana di PSS sunyi.
Mempunyai buku-buku yang berkualiti.
Tanamkan minat suka membaca.


10. BINA RANGSANGAN DI DALAM KELAS
Susun atur kelas dengan baik, selesa dan cantik.
Hiaskanlah kelas anda.
Perbanyakkan kata-kata rangsangan.
Bina MOTO kelas anda.
Lekatkan IKRAR kelas anda di hadapan kelas.
Kebersihan kelas sentiasa diutamakan.



"CEMERLANGNYA SESEORANG ITU BUKANNYA KERANA BIJAK BERKATA-KATA TETAPI SANGGUP MELAKSANAKAN
APA YANG DIKATA"


Monday, August 17, 2009

SKIM SIMPANAN PENDIDIKAN NASIONAL (SSPN)

SSPN merupakan satu skim atau instrumen simpanan yang direka khas oleh Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bagi tujuan pendidikan tinggi.

PERINGATAN:

Pelajar yang ingin memohon PTPTN wajib membuka akaun SSPN. Maklumat lanjut layari laman web PTPTN...

HOTLINE : 03-2092 7788

FAKS : 03-2098 6589

E-MEL : simpanan@ptptn.gov.my

Thursday, August 6, 2009

KEMASUKAN KE SEKOLAH BERASRAMA PENUH KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

Murid-murid tingkatan 3 yang berminat untuk memohon ke Sekolah Berasrama Penuh boleh link ke Laman Web Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mengisi borang secara online bermula 1 September hingga 15 Oktober2009.

DIINGATKAN....

Selepas ONLINE pelajar hendaklah mencetak borang tersebut dan serahkan kepada kaunselor, Cr. Shireen bt. Abdul Latiff sebelum atau pada 14 September 2009 (Isnin) untuk pengesahan Tuan Pengetua, Datin Hajah Hadijah bt. Amir.

Segala pertanyaan dan maklumat lanjut, sila berhubung terus dengan kaunselor anda...

Sunday, August 2, 2009

LAGU MOTIVASI....Pulau Harapan

MAKLUMAN.....PROGRAM DIPLOMA PENDIDIKAN

Dimaklumkan bahawa mulai tahun 2010 semua ambilan latihan guru program Diploma Pendidikan (DP) bagi lepasan ijazah adalah ditangguhkan dan akan hanya akan diteruskan sekiranya wujud keperluan. Harap maklum.

Saturday, August 1, 2009

PERMOHONAN KE MATRIKULASI KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

Pelajar yang telah membeli nombor Unik ID ke Matrikulasi sila mendaftar secara online. http://www.moe.gov.my/


PERMOHONAN MELALUI ONLINE BOLEH DILAKUKAN DI UNIT BIMBINGAN DAN KAUNSELING.

EKSPO PENDIDIKAN IPTA/IPTS

TARIKH : 9 April 2009
PELANCARAN OLEH :
Tn. Hj. Mahadzir bin Hanapiah
GPK Pentadbiran SMK Alor Akar


Ruang Pameran


Persediaan untuk pameran








Tayangan Montaj





Penyampaian Sijil Penghargaan







Murid mengunjungi pameran

MEMBENTUK MATLAMAT CEMERLANG KEPENTINGAN MEMBINA MATLAMAT 1. MENGETAHUI KEBOLEHAN DIRI Apabila sesuatu matlamat dibina, kita akan...